KENAPA HARUS BERURUSAN DENGAN KAMI

Terdapat ramai individu yang menawarkan khidmat nikah Thailand, terutamanya melalui Majlis Agama Islam Songkhla, Majlis Agama Islam Yala dan Majlis Agama Islam Narathiwat.

Ada pula sindiket palsu yang tidak menggunakan khidmat jurunikah bertauliah,ada yang terlalu mahal dan ada yang sah tapi khidmat yang diberikan tak lengkap sehingga dapat surat pengesahan dari Konsulat Malaysia.

Cuma sedikit laman web tentang pakej perkahwinan di Selatan Thailand yang menawarkan khidmat lengkap dan termudah bagi pasangan dari Malaysia. Maka kami bina laman web ini untuk membantu pasangan dari Malaysia untuk mendapatkan khidmat yang terbaik.

Cara kahwin di sempadan yang terbaik ialah melalui Majlis Agama Islam Songkhla atau Phatthalung bersebelahan Songkhla, kerana Konsulat Malaysia bagi Selatan Thailand terletak di Songkhla. Dan pakej yang ditawarkan perlulah lengkap sehingga dapat surat pengesahan dari Konsulat Malaysia yang ditujukan kepada Pejabat Agama Islam di Malaysia, supaya anda tidak bermasalah untuk mendaftarkan perkahwinan anda setelah pulang ke Malaysia nanti.

Sekiranya anda merancang untuk kahwin di Selatan Thailand,pastikan perkhidmatan yang anda pilih mengandungi elemen-elemen berikut:
  1. Pernikahan oleh jurunikah bertauliah di Sempadan Thailand.
  2. Pengeluaran sijil nikah dan sijil pengesahan nikah oleh Majlis Agama pada masa yang sama.
  3. Singgah di Konsulat Malaysia di Songkhla untuk memohon surat pengesaan nikah dari mereka. Konsulat Malaysia adalah sebahagian dari Kerajaan Malaysia. Oleh itu, surat sah nikah dari Konsulat adalah surat dari Kerajaan Malaysia yang menerima pernikahan itu sebagai sah. Tidak akan timbul isu dalam pendaftaran di Malaysia nanti.
Dalam pada itu, pastikan juga bahawa tak ada kos tersembunyi dalam pakej yang ditawarkan. Diantara elemen kos bagi pernikahan di Sempadan Siam ialah
  1. Kos perjalanan pergi balik dari Malaysia ke Thailand (kenderaan, minyak, pemandu, dll)
  2. Bayaran kepada jurunikah, saksi, pengeluaran surat nikah dan lain-lain berkaitan akad nikah
  3. Bayaran kepada Majlis Agama untuk pengeluaran surat pengesahan yang ditujukan kepada Konsulat Malaysia
  4. Kos perjalanan ke Konsulat Malaysia dan bayaran kepada Konsulat Malaysia untuk pengeluaran surat pengesahan yang ditujukan kepada Pejabat Agama di Malaysia
Maskawin adalah berasingan. Terpulang kepada pasangan untuk menetapkannya.

Sekiranya mana-mana elemen diatas tidak ditawarkan, maka kos tambahan akan diperlukan kemudian nanti. Contohnya, kalau harga pakej tidak termasuk mendapatkan surat pengesahan dari Konsulat, maka perjalanan lain ke Songkhla akan diperlukan kemudian nanti untuk mendapatkan surat itu.